Ok..untuk yang nak mengetahui apa itu ....B2BB2CB2GG2BC2C
HUHUHU...>>>>
B2C bermaksud anda menjual produk kepada pelanggan akhir. Dan pelanggan itulah orang terakhir akan menerimanya dan selalunya menggunakan produk anda untuk kegunaan sendiri.
Kebiasaannya, pelanggan itu terdiri daripada kalangan individu dan bukannya sebuah komuniti atau syarikat. Ia ditaksirkan juga sebagai Penjual kepada Pelanggan.
Sebagai contoh, anda membuka kedai runcit. Sudah pastilah pelanggan anda terdiri daripada pembeli yang membeli untuk kegunaan sendiri. Dan ia tamat disitu.
Kebiasaannya, pelanggan itu terdiri daripada kalangan individu dan bukannya sebuah komuniti atau syarikat. Ia ditaksirkan juga sebagai Penjual kepada Pelanggan.
Sebagai contoh, anda membuka kedai runcit. Sudah pastilah pelanggan anda terdiri daripada pembeli yang membeli untuk kegunaan sendiri. Dan ia tamat disitu.
Berlainan pula dengan B2B, dimana produk anda dijual kepada pelanggan yang kebanyakannya terdiri daripada syarikat yang menjalankan perniagaan. Syarikat terbabit membeli produk anda untuk meningkatkan kecekapan, produktiviti, dan sudah pastilah meningkatkan keuntungan!
B2B selalu ditakrifkan sebagai Penjual Kepada Penjual. Contoh yang paling jelas adalah khidmat konsultansi. Apabila anda menjual perkhidmatan konsultansi anda kepada sebuah syarikat, syarikat terbabit akan mengaplikasikan sepenuhnya bagi meningkatkan prestasi perniagaannya.
Produk anda tadi tidak tamat disitu. Sebaliknya, ia diguna pakai untuk dijual kembali.
Jadi, lihatlah kembali jenis perniagaan anda. Tetapi mengikut pengalaman saya, kebanyakan peniaga internet yang baru di Malaysia lebih sukakan perniagaan berbentuk B2C. Tidak ramai yang membina perniagaan bagi menarik pelanggan yang terdiri daripada syarikat korporat.
Sebenarnya, B2B adalah antara pasaran lumayan yang tidak banyak direbut oleh usahawan internet di Malaysia. Jadi, fikir-fikirkannya.
B2B selalu ditakrifkan sebagai Penjual Kepada Penjual. Contoh yang paling jelas adalah khidmat konsultansi. Apabila anda menjual perkhidmatan konsultansi anda kepada sebuah syarikat, syarikat terbabit akan mengaplikasikan sepenuhnya bagi meningkatkan prestasi perniagaannya.
Produk anda tadi tidak tamat disitu. Sebaliknya, ia diguna pakai untuk dijual kembali.
Jadi, lihatlah kembali jenis perniagaan anda. Tetapi mengikut pengalaman saya, kebanyakan peniaga internet yang baru di Malaysia lebih sukakan perniagaan berbentuk B2C. Tidak ramai yang membina perniagaan bagi menarik pelanggan yang terdiri daripada syarikat korporat.
Sebenarnya, B2B adalah antara pasaran lumayan yang tidak banyak direbut oleh usahawan internet di Malaysia. Jadi, fikir-fikirkannya.
yang benar :RONALD
0 ulasan:
Catat Ulasan